Смъртта наречена Кока-Кола
Кока-кола е смъртоносна заплаха, маскирана като празник
Смъртоносна напитка Coca-Cola отлично премахва ръждата, разяжда запушванията в тръбите и измива кръвта от асфалта. Освен това прави хората с увреждания и всичко това ни се представя под формата на уж безобидна „сладка напитка“ ...
Всичко ще бъде Coca-Cola: Как смъртоносна заплаха се маскира като празник
Автор - Виктория Пядишева
Защо най-популярната напитка в света е вредна и защо в медиите има толкова малко информация за опасността, която носи
„Празникът идва при нас! ..“ Кой от нас, израснали през 90-те, не помни тази елегантна новогодишна реклама с блестящи гирлянди, камбани и червени камиони с кока-кола. На това, по наш собствен начин, гениално творение на търговци, дължим факта, че у нас газираната американска напитка е станала почти толкова емблематична и популярна, колкото в нашата родина.
Coca-Cola е една от първите мултинационални компании, покорили постсъветския пазар. Сега тя играе ключова роля в производството на безалкохолни напитки в Русия .
Coca-Cola е водещият производител на безалкохолни напитки в света с операции в над 200 страни. Портфолиото му включва над 500 марки, включително Coca-Cola, Sprite, сода Fanta, чай Nestea, сокове Dobry и Rich. Капитализацията на Coca-Cola е 182,71 млрд. Долара.
Медиите могат лесно да намерят информация за милиарди рубли, инвестирани от корпорацията в руски предприятия, и стотици милиони данъци, платени от нея на нашата държава. Много по-трудно е да се намерят данни за обемите печалби, изтеглени от нашата страна, и със сигурност е почти невъзможно да се намерят официални, научно обосновани данни за вредата, причинена от нейните продукти на потребителите.
Формула за успех: захар плюс киселина
Основните оплаквания относно напитката с марка Coca-Cola, изразени от лекарите в частни разговори, се свеждат до факта, че тя съдържа безумно количество захар и фосфорна киселина. Според данните, публикувани от самата компания на класическите етикети на кола, 100 милилитра от напитката съдържа 10,6 грама захар. Това означава, че във всеки литър се разтварят 106 грама захар и 212 грама в два литра.
Много ли е или малко? Световната здравна организация (СЗО) заявява, че относително безопасен дневен прием на захар е от 20 до 50 грама. С други думи, една половин литрова чаша кола съдържа двудневна норма на консумация на захар, ако разчитате на долната граница на количеството, препоръчано от СЗО, или дневно, ако имате предвид горната граница.
Лесно е да се изчисли, че пиенето на двулитрова бутилка кола е като яденето на сладкиши в продължение на осем дни, включително чай и кафе със захар, сладкиши, сладкиши и като цяло всичко, което по някакъв начин съдържа глюкоза.
Да консумира захарен сироп с такава концентрация и в толкова значителни количества, човек в обичайната му форма не е в състояние. Тялото разпознава заплахата и включва рефлекса на кълнове. За да се предотврати това, производителите на кола добавят фосфорна киселина към напитката : тя потиска вкусовите рецептори на езика и позволява течността да се плъзне в стомаха.
Фосфорната киселина е вторият най-вероятен здравословен проблем за тези, които пият „страхотната американска напитка“, както я наричат производителите. Агресивността на това съединение е такава, че се внася в заводите на Coca-Cola в контейнери, изработени от устойчиви на корозия материали. Конвенционалните стоманени резервоари не са подходящи за тази цел.
Снимка: Дмитрий Галаганов / Shutterstock.com
Именно наличието на киселина донесе на Coca-Cola изключителна слава в тесните професионални кръгове - водопроводчици, механици и американски полицаи: тя отлично премахва ръждата, разяжда запушванията в тръбите и измива кръвта от асфалта. В същото време, според уверенията на компанията, "без да се засяга" здравето на потребителите.
Следващият компонент на ефервесцента, който също не може да бъде от полза за хората, които го използват, е натриевият цикламат. Синтетичен заместител на захарта със сладост от около 30 до 50 пъти повече от естествената глюкоза. В хранително-вкусовата промишленост тази добавка е обозначена с код E952.
В средата на 60-те години той е признат за канцероген: проведените експерименти показват, че цикламовата киселина и нейните соли се натрупват в телесните тъкани и причиняват онкологични заболявания на пикочния мехур при лабораторни плъхове. През 1969 г. Федералната администрация по храните и лекарствата на САЩ забрани натриевия цикламат да се използва в хранителната промишленост. През същата година Канада въвежда подобна забрана през следващите години - Сингапур, Южна Корея , Япония и някои други страни.
През 1979 г. обаче се случва неочакваното: СЗО „без причина“ разпознава веществото като безвредно. И Coca-Cola отново законно започна да използва E952 в своите продукти.
Биохимия в действие
Какво се случва с тялото, в което се излива „вкусът на празника“? За съжаление любителите на кока-колата, нищо добро.
През първите 10 минути тялото активно усвоява захарта от напитката. Глюкозата навлиза в кръвта и тялото я възприема като безвъзмезден източник на енергия. Това е причината за енергичния ефект, който може да се изпита при пиене на кола след упорита работа.
20 минути след консумация кръвта се насища със захар, но глюкозата продължава да тече. Панкреасът започва да бърза да произвежда инсулин , хормон, който свързва свободната глюкоза. Настъпва скок на инсулин. Черният дроб участва в превръщането на захарта в мазнини. Повечето от произведените липиди всъщност ще отидат за образуването на подкожни отлагания (здравей, затлъстяване!); по-малкият ще се утаи по стените на кръвоносните съдове (здравей на инсулти и инфаркти).
Снимка: Светлана Лукиенко / Shutterstock.com
Успоредно с това тялото реагира на кофеина, съдържащ се в напитката. Потребителят получава допълнителен заряд на бодрост, сънливостта изчезва, но в същото време кръвното налягане се повишава. Около час след консумацията фосфорната киселина започва да свързва калций, магнезий и цинк. Липсата на йони на тези вещества в клетъчните течности се компенсира от освобождаването им от костите. Свързаните с киселини микроелементи се изпращат в пикочния мехур. Тялото се стреми да се отърве от разтвора, наситен със соли, и човекът иска да използва тоалетната.
През следващия час и половина тялото се отървава от по-голямата част от водата, приета под формата на газирана вода. И потребителят веднага има желание да излее следващата порция течност в себе си.
Мълчанието на агнетата
Трябва да се отбележи, че в обществото отчаяно липсва достоверна и научно обоснована информация за опасностите от Coca-Cola. От една страна е съвсем очевидно, че напитка с такъв химичен състав не може да бъде полезна за човешкото тяло. Затова дори ученици, които се интересуват от медицина и биохимия, снимат видеоклипове и пишат научни (на тяхно ниво) статии за опасностите на американската поп. На практика обаче няма наистина сериозни научни трудове по тази тема.
За сравнение, в средата на ноември медиите съобщиха за проучване на ирландски учени, които доказаха, че пиенето на кафе по време на бременност е вредно: това води до намаляване на плода. Екип от лекари наблюдаваше близо хиляда жени, които се подготвят за раждане и регистрираха пристрастяването си към кафето и чая с помощта на въпросници. След раждането бебетата се претеглят, измерват и корелират с количеството кофеин, консумирано от бъдещата майка. Констатациите са публикувани в голямо научно списание - American Journal of Clinical Nutrition.
Друг пример - през август известното списание The Lancet публикува резултатите от мащабно проучване за опасностите от алкохола. 512 експерти от 243 медицински центъра от различни страни взеха участие в изготвянето на доклада.
Разбира се, публикуването на такива документи съвсем не е същото като публикуването на видеоклипове в YouTube, където някой разтваря нещо в кола. Можете да обичате или да не обичате добрия чай, кафе, уиски (подчертайте необходимото), колкото искате, но е почти невъзможно да пренебрегнете изследванията, извършени в съответствие с всички правила на съвременната наука . Във всяка публична дискусия те биха били решаващият аргумент.
Ние обаче нямаме нищо подобно за опасностите от Coca-Cola. От време на време отделни изследователи или изследователски екипи публикуват доклади, че ефервесцентът причинява сериозно заболяване; тези предупреждения обаче са потънали в потоци от квазинаучен PR, който, смеем да предположим, е щедро спонсориран от корпорацията.
Като цяло научната общност предпочита да не забелязва Coca-Cola и нейните аналози. Ако информацията за техните опасности и избухне в медиите, обикновено под формата на аргументи за "опасностите от прекомерна консумация на" поп, което автоматично прехвърля вината върху производителя, поставянето на техните продукти са вредни за здравето съставки, потребителят.
Причините за такава лоялност към червено-бялата марка през 2015 г. разкри британският вестник The Times, публикувайки статия, написана след резултатите от разследваща журналистика. Съобщава се, че Coca-Cola е инвестирала милиони лири в хранителни изследвания. Учените, работещи с компанията, трябваше да „докажат“, че няма връзка между излишния прием на захар и заболявания като затлъстяване и диабет тип 2. Компанията искаше да убеди широката общественост, че високите нива на захар в напитките не са толкова вредни, колкото липсата на физическа активност. Всъщност повече от седем милиона долара са инвестирани във фалшифициране на научни данни, а гладните за пари диетолози са се превърнали в едно от маркетинговите подразделения на "Кока-Кола".
Легално изглеждащо стъкло
Ангажираността на научната общност се допълва от факта, че корпорацията е много добра в работата със закони. Едно от най-сериозните обвинения срещу Кока-Кола е, че съставът на нейната фирмена напитка е класифициран. Въпреки факта, че властите както на Русия, така и на повечето други страни изискват от производителите да разкриват цялата информация за своите продукти, компанията просто игнорира тези изисквания.
През 2011 г. водещите на радиопредаването This American Life обявиха, че са намерили рецепта за тайната съставка в Coca-Cola, така нареченото лекарство Merchandise 7X. Според домакините рецептата е публикувана през 1979 г. от Atlanta Journal-Constitution. Коментирайки публикацията, мениджърът за връзки с обществеността на Coca-Cola South Pacific Susie Crumpton заяви, че основните съставки не са класифицирани. През същата година обаче компанията организира истинско шоу с пренасянето на тайната рецепта от банковия трезор в сейфа на музея на Кока-Кола (Музеят на света на Кока-Кола).
Разбираемо е, че игрите с рецепти, които само няколко души на планетата могат да прочетат, са просто хайп и хайп. Но Генадий Онищенко , по това време вече бивш главен санитарен лекар на Русия , се оплака от истинското нежелание на компанията да предоставя изчерпателна информация за състава на напитките и рецептата за тяхното приготвяне .
Несигурността относно състава на напитката позволява на корпорацията да се измъкне от най-неприятните ситуации. През 2009 г. обществената организация "Фондация" Свети Никола "и турските власти обвиниха Coca-Cola, че е използвала кармин, екстракт от кохинея, насекомо от рода Hemiptera, като багрило. Прокурорите твърдят, че веществото не е сертифицирано за употреба в храни. Компанията просто заяви, че не използва кармин за оцветяване на напитките.
Здравият разум и елементарната логика повеляват, че продукт с такъв химически произход като Coca-Cola, по приятелски начин, не трябва да се появява на рафтовете на магазините. Независимо от това служителите, подобно на учените, предпочитат да не забелязват особеностите на продуктите от „кока-кола“ и продължават да ги етикетират като „нездравословни, но безвредни“.
неволна грешка
Милиарди печалби, квалифицирани адвокати и талантливи рекламодатели правят чудеса: Coca-Cola успешно управлява бизнеса си в продължение на много десетилетия. Струва си да отдадете дължимото на ръководството на корпорацията: те действат много гъвкаво, като постоянно извеждат нови марки на пазара. Изправена пред критики за твърде високото съдържание на захар в класическата кола, компанията разкри цяла гама от уж "диетични" и леки напитки. Виждайки спада на популярността на химически газираното, тя инвестира в изкупуване на производители на сокове, нектари, плодови напитки и плодови пюрета.
Рекламодателите на Coca-Cola обаче понякога допускат грешки. През октомври 2018 г. компанията реши да пусне нови реклами в Нова Зеландия. В нейния лозунг творческите послания излязоха с идеята да съчетаят английския и езика на коренното население на страната - маори, съставяйки фразата: „Kia ora, Mate“, което трябваше да означава „Здравей, приятелю“. Агитаторите не са взели предвид само факта, че английският жаргон се съчетава на езика на коренното население на архипелага, означава „смърт“. В резултат двуезичните новозеландци четат тази фраза като „Здравей, смърт“.
„Това е рядък момент, когато световният гигант, продаващ сладка газирана напитка, беше честен“, отбелязват тогава потребителите на социални медии.
Няма коментари:
Публикуване на коментар