Звездни Цивилизации

петък, 16 май 2025 г.

 Съветски влак с магнитна левитация ТА-05: забравен проект от ерата на иновациите


Обикновено критикувам СССР и съвсем основателно, ако си спомняте кръвта, върху която е роден, как е създаден от международните глобалисти и как след това са се борили срещу тези глобалисти. Но късният Съветски съюз имаше много човешко лице, където имаше всички условия за разцвет на науката и технологиите. СССР не е трябвало да бъде разпадан и разделян на отделни държави, а просто да промени посоката си, както направи Китай. Разделянето на някога обикновен народ на „парчета от държави“ несъмнено е пореден план на международните глобалисти. И сега е малко вероятно някога да видим недовършените технологични проекти на СССР, които все още изумяват въображението.


И така, в средата на 80-те години на миналия век, на фона на глобалното технологично

съперничество между СССР и Запада, съветските инженери работят върху

създаването на влак с магнитна левитация (маглев). Едно от тези

разработки е вагонът ТА-05 – експериментален влак

, който може да промени бъдещето на съветския транспорт. След разпадането на СССР обаче проектът е изоставен и днес само малцина

си спомнят за съществуването му.


Идеята за влакове с магнитна левитация не е нова – първите прототипи се появяват през 60-те години на миналия век в Германия и Япония. Като дете прочетох книга за предимствата на този вид транспорт, когато не е необходимо гориво за движение и съпротивлението на триене не пречи, а само магнити или електромагнити. Съветският съюз също прояви интерес към тази технология, напълно разбирайки нейния потенциал за високоскоростния транспорт на бъдещето. Сега, например, Илон Мъск има подобни проекти за транспорт, използващ електромагнити. Колко изпреварихме времето си тогава?


През 1985 г. в СССР започва активна работа по създаването на собствен магнитен влак (магнитна левитация). Проектът е ръководен от специалисти от Института по проблеми на механиката на Академията на науките на СССР и Московския институт на транспортните инженери (МИИТ) . Основната задача беше да се разработи влак, способен да достига скорост до 400 км/ч , което би му позволило да се конкурира с чуждестранни аналози.


Технически характеристики на TA-05

Автомобилът TA-05 е бил експериментален модел, работещ на принципа на електромагнитното окачване (EMS) . За разлика от чуждестранните аналози, които използваха свръхпроводящи магнити, съветските инженери избраха по-прост, но по-ефективен дизайн с електромагнити. Щеше да е едновременно бързо и безшумно.


Основни характеристики:


Дължината на каретата е около 25 метра ;

Капацитет – до 40 пътници ;

Максимална скорост – 250–300 км/ч (по време на тестове);

Системата за управление е автоматизирана, с възможност за ръчно превключване;

Консумацията на енергия е по-ниска от тази на традиционните електрически влакове.

Тестовете са проведени на специален полигон в Московска област , където е построен тестов участък с дължина приблизително 1 км . Въпреки това, поради ограничено финансиране и технически трудности, проектът напредваше бавно.


Всъщност, каретата не докосва траверсите, а се носи над тях, използвайки силата на електромагнитите.


Защо проектът беше затворен?

Въпреки обещаващия потенциал на технологията, TA-05 така и не премина отвъд експерименталната фаза поради разпадането на СССР (1991 г.) – финансирането на научни и иновационни проекти беше рязко намалено. Висока цена – магнитните влакове изискваха изграждането на специални коловози, което беше икономически неизгодно в условията на криза. Конкуренция с традиционните влакове – съветската железопътна система вече беше една от най-развитите в света, така че инвестициите в магнитни влакове изглеждаха ненужни.


Какво е останало от TA-05?

След приключването на проекта, единственият прототип TA-05 е бил прибран на склад и вероятно демонтиран. Част от документацията е запазена в архивите, но по-нататъшни разработки в тази област в Русия практически не са осъществени.


В същото време други страни продължиха да разработват магнитни влакове. Китай пуска търговски магнитен левит в Шанхай (скорост до 430 км/ч). Япония е разработила влак, който може да достигне скорост от 600 км/ч.


Съветският маглев ТА-05 можеше да се превърне в пробив в транспортната система на СССР, но историята разпореди друго. Днес този проект остава пример за амбициозни, но нереализирани технологии от късната съветска епоха. Може би в бъдеще Русия ще се върне към идеята за магнитни влакове, но засега TA-05 е само страница в историята на местните иновации. И определено ще се завърне, защото според всички прогнози личният транспорт като автомобилите ще стане история след 50 години; те няма да са необходими в градовете, където се стига за 15 минути, но това е друга история.


Така че, в късния СССР не всичко беше лошо и имаше много интересни неща. И подобни проекти, дори след 40 години, остават непостижими, както полетът до Луната е непостижим за американците повече от 50 години.

Няма коментари:

Публикуване на коментар