Какво се казва в Библията за хазарта? Грях ли е хазартът?
Отговор: Би могло да се даде следното определение за хазарт: “рискуване на пари, чрез което се прави опит да се умножат, като вероятността това да стане е много малка.” В Библията не се осъжда конкретно хазарта, залаганията или лотарията. Библията обаче ни предупреждава да се пазим от сребролюбие (I Тимотей 6:10; Евреи 13:5). Писанието също така ни насърчава да не се опитваме да “забогатеем” бързо (Притчи 13:11; 23:5; Еклисиаст 5:10). Хазартът определено се съсредоточава върху любовта към парите и никой не може да отрече, че изкушава хората с обещанието за бързо и лесно забогатяване.
Какъв е проблемът с хазарта? Хазартът е трудна тема, тъй като, ако се играе умерено и само от време на време, тогава се касае за пилеене на пари, което не винаги е нещо “нечестиво”. Хората прахосват парите си за най-различни неща. Хазартът не е повече или по-малко пилеене на пари отколкото гледането на филм (в много от случаите), яденето на незаслужено скъпи ястия или купуването на ненужни неща. В същото време фактът, че се прахосват пари за други неща, не оправдава хазарта. Парите не трябва да се прахосват. Излишните пари трябва да се спестяват, за да се използват за бъдещите нужди на Господното дело, а не да се пропиляват.
Хазартът в Библията: Макар и в Библията да не се говори изрично за хазарт, в нея все пак се споменават игри, в които се печели на “късмет” или на “шанс”. Така например хвърлянето на жребие се използва в Левит, за да се избере между жертвения козел и козела на отпускането. Исус Навиев хвърля жребие, за да разпредели земята между отделните племена. Неемия хвърля жребие, за да определи кой да живее вътре в Ерусалим и кой – не. Апостолите хвърлят жребие, за да разберат с кого да заменят Юда. В Притчи 16:33 се казва: “Жребието се хвърля в скута, но решението чрез него е от Господа.” Никъде в Библията хазартът или “шансът” не се използва за забавление, нито се описва да е приемлива практика за последователите на Бога.
Казина и лотарии: Казината използват най-различни маркетингови схеми, чиято цел е да привлекат клиенти, които да рискуват колкото се може повече пари. Те често предлагат нескъп или дори безплатен алкохол, което насърчава пиянството и намалява способността да се вземат мъдри решения. Всичко в едно казино е съвършено пригодено за това да се вземат големи суми пари от залагащите без да се дава нищо в замяна, освен преходни и безсъдържателни удоволствия. Лотариите се опитват да се представят като начин да се финансира образованието и/или социални програми. Изследванията обаче показват, че участниците в лотарията са обикновено онези, които най-малко могат да си разрешат да дават пари за лотарийни билети. Примамката на “бързото забогатяване” е прекалено голямо изкушение, на което отчаяните трудно могат да устоят. Шансовете да се спечели са нищожни, в резултат на което животът на много хора бива разбит.
Защо лотарията не е угодна на Бога? Много хора твърдят, че участват в лотария или хазартни игри, за да могат да дадат парите, които спечелят, на църквата или за друга добра кауза. Въпреки че това може и да е добър мотив, в действителност са много малко онези, които използват спечеленото от хазарт за добри цели. Изследванията показват, че болшинството от спечелилите в лотарията са дори в по-лошо финансово положение няколко години след като са спечелили джакпота, отколкото преди това. Малцина, ако въобще има такива, наистина дават пари за някаква добра кауза. Освен това, Бог не се нуждае от нашите пари, за да финансира Своята мисия в този свят. В Притчи 13:11 се казва: “Богатството, придобито чрез измама ще намалее, а който събира с ръката си ще го умножи.” Бог е суверен и ще снабди нуждите на църквата по честен начин. Ще бъде ли почетен Бог, ако се използват за делото Му пари, спечелени от наркотици или откраднати при банков обир? Бог не се нуждае и не иска пари, които са “откраднати” от бедните чрез изкушението да забогатеят.
В I Тимотей 6:10 се казва: “Защото сребролюбието е корен на всякакви злини, към което като се стремяха някои, те се отстраниха от вярата, и пронизаха себе си с много скърби.” В Евреи 13:5 се заявява: “Не се впримчвайте в сребролюбието; задоволявайте се с това, което имате, защото сам Бог е казал: ‘Никак няма да те оставя и никак няма да та забравя’.” А Матей 6:24 прогласява: “Никой не може да слугува на двама господари, защото или ще намрази единия, а ще обикне другия, или към единия ще се привърже, а другия ще презира. Не можете да слугувате на Бога и на мамона (парите).”
ХАЗАРТЪТ НАЙ-ЛЕСНИЯТ НАЧИН ДА БЪДЕШ ОГРАБЕН
Вие може би държите в ръце 1 000 000 лева! Цифрите, които Ви носят късмет, са в този плик! Върнете ни ги заедно с Вашия адрес. Присъединете се към победителите!
Всеки ден ни бомбардират покани от тоя род, които ни приканват да вземем участие в някакъв вид хазарт. Дори когато минаваме през касата на супермаркета, служителката ни пъха в ръцете някой талон за лотария. И когато си помислим за непрекъснато растящите цени на хранителните продукти, които току-що сме купили, възможността да спечелим 10 000 лева никак не ни изглежда неприятна.
Когато се върнем у дома и се обтегнем на стария люлеещ се стол, прочитаме за един работник, който току-що е спечелил два милиона благодарение на участието си в същата лотария. Ах, какво бих могъл да направя с два милиона!
Звъни се на вратата. Едно интелигентно малко момиченце ти предлага шанса да участваш в теглене на лотария в нейното училище. Не можеш да откажеш! Толкова сладко дете! А и случаят си заслужава!
Примамката на бързото богатство
Нашето общество предлага всякакви видове възможности за бързо забогатяване, т. е. начини да спечелиш много пари за кратко време, като участваш в някаква игра, томбола и пр. За тази цел има конни надбягвания и кучешки надбягвания. Има големи рулетки за залагания в казината и машини за хазарт, в които само с една монета можеш да спечелиш хиляди. Има тото, има и лото. Има стотици видове лотарии, често пъти спонсорирани и от църкви. Можеш да залагаш по време на футболни мачове, мачове по бейзбол, бокс и др. Можеш да участваш в десетките видове игри, предлагани по вестниците и телевизията. Или, ако си любител на нещо по-изтънчено, можеш да участваш в борсата. Това не означава, разбира се, че всички борсови сделки са хазарт. Борсовите сделки могат да бъдат и много консервативни инвестиции зависи от мотивите на купувача и от вида на стоката.
Хазартът ни примамва с това, че евентуалните печалби неимоверно надхвърлят заложеното. През 1975 г. един бразилец на име Мирон де Суза заложи петдесет и осем цента в една футболна лотария и спечели 2 451 549 долара. Това беше най-голямата печалба до този момент.
На следващата година един двадесет и шест годишен мъж от Ню Джърси спечели най-голямата сума от държавната лотария, която му позволи да получава по 1 776 долара седмично до края на живота си. Ако той живее до 76-годишна възраст, ще получи 4.6 милиона.
Оттогава печалбите от лотариите нараснаха неимоверно. А колкото повече нарастват печалбите, толкова повече хора се мамят да участват в тях.
Какво казва Словото
Какво казва Библията по този въпрос? Дали хазартът във всичките му видове е позволена дейност за хората, които носят името _християнин?
Макар и Библията да не казва изрично: Не участвай в хазартни игри, десетата заповед ясно заявява: Не пожелавай (Изх. 20:17). Хазартът е един вид пожелание. Той изразява едно прекалено голямо желание за богатство и неудовлетвореност от това, което ми е дал Божият промисъл. Означава желание да обогатя себе си за сметка на другите, ако е възможно. И освен това означава, че аз разчитам повече на шанса и на съдбата, отколкото на своя небесен Баща.
Затова можем да кажем, че всички библейски предупреждения срещу скъперничеството се отнасят и до хазарта. В Лука 12:15 например можем да прочетем: Внимавайте и се пазете от всякаква алчност; защото животът на човека не се състои в изобилието на имота му. Животът на вярващия трябва да бъде очистен от любовта към парите. Той трябва да бъде доволен от това, което има (Евр. 13:5). Сребролюбието е идолопоклонство (Кол. 3:5) и, както вече споменахме, то сваля Бога от полагаемото Му се място като Цар на душата и вместо Него слага на това място желанието да имаме повече. Сребролюбието е в един кюп с такива грехове като разврата, пиянството и мошеничеството, заради които човек може да бъде отлъчен от местната църква (1. Кор. 5:11). Всъщност неговото естество е толкова зло, че заради него човек може да бъде изключен завинаги от Божието царство (1. Кор. 6:10).
Библията казва още: Богатството, придобито чрез измама, ще намалее, а който събира с ръката си, ще го умножи (Пр. 13:11). Докато в почтения труд има творчество и продуктивност, в хазарта такова нещо няма. Вземането в хазарта е един вид самоограбване.
Библията казва: Който има лошо око, бърза да се обогати, а не знае, че немотия ще го постигне (Пр. 28:22). Мотивът при хазарта е алчността. И тъй като алчността е нечиста и греховна, тя предизвиква Божието проклятие. В този случай Божието проклятие е бедност.
Библията казва също: Каквато е яребицата, която събира пиленца, които не е измътила, такъв е оня, който придобива много богатство с неправда: в половината на дните му те ще го оставят и в сетнините си той ще бъде безумен (Ер. 17:11). Парите, спечелени чрез хазарт, не осигуряват трайно удовлетворение; по-скоро има вероятност да причинят ураган от беди.
След като напомня на Тимотей, че вярващите трябва да бъдат доволни, като имат храна и облекло, Павел го предупреждава, че онези, които ламтят за обогатяване, падат в изкушение и в примка, и в много глупави и вредни страсти, които потапят човеците в разорение и гибел (1. Тим. 6:9).
Хазартът винаги ще събужда лоши асоциации у вярващите, когато си спомнят как римските войници хвърлиха жребий за горната дреха на Спасителя при Неговото разпъване (Йоан 19:23, 24).
Губещ бизнес
Когато хората ударят голямата печалба, късметът им става известен на всички, но ако загубят, почти никой не разбира за това. Едва ли някой е чул за италианския бизнесмен, който загубил 1 920 000 долара на рулетка в Монте Карло през 1974 година. Или за арабския принц, който загубил повече от 1 000 000 долара при едно-единствено залагане в Лас Вегас през същата година. Ние много рядко чуваме нещо за билионите долари, които обикновените граждани губят всяка година, докато залагат спечелените си с тежък труд заплати. Математически шансовете им да спечелят са трогателно ниски. Най-големият игрален автомат в света може да осигури печалба от 1 милион долара срещу 10 долара вложение, но шансовете това да стане са едно към
25 000 000 000.
Човек много лесно може да се пристрасти към хазарта. Често пъти играещият остава пред автомата часове наред, губейки все по-големи и по-големи суми. Държи се така, като че ли е изпаднал в транс. Може би си мисли, че колкото повече стои пред него, толкова по-голяма ще бъде вероятността да спечели или поне да си възвърне загубите. От време на време се случва дори да спечели някаква малка сума толкова, колкото да продължи да играе, за да загуби още повече. Нито един вярващ не трябва да става роб на хазарта. Павел предупреждава коринтяните да се въздържат от всичко, което може да ги пороби, дори и от неща, които са законни сами по себе си, а това едва ли може да се каже за хазарта (1. Кор. 6:12а).
Никой не е в състояние да изчисли лишенията и скръбта, които пристрастените играчи причиняват на себе си и на своите семейства. Домовете им започват да се рушат, храната им никога не достига, дълговете им непрекъснато се увеличават, докато приходите им непрекъснато намаляват и изчезват вследствие на безкрайните и неуспешни опити да забогатеят за една нощ.
Нека не забравяме и престъпленията, които играещите извършват с цел да се снабдят с още пари, за да покрият загубите. Кражби, злоупотреби, изнудвания един цял арсенал от злини, до които играещите прибягват в опитите си да достигнат финансово благополучие.
Прибавете към всичко това и незаконните организации, които са свързани с хазарта. За никого не е тайна например участието на Синдиката на мафията в организирания хазарт. Може ли християнинът да оправдае своето участие в едно мероприятие, което така силно мирише на ада?
Понякога, разбира се, изкушението идва под много религиозно прикритие. Помисли си само колко много неща би могъл да направиш с тези пари на Божията нива! Това е същата стара измама, че като правим зло, ще дойде добро! Веднъж една набожна домакиня дошла тичайки при един проповедник, за да му съобщи най-голямата си идея, която била дошла в ума, откакто се помнела. Тя му казала, че си е купила билет от държавната лотария, и го помолила да се присъедини към нейната молитва за голямата печалба, тъй като била решила да даде половината сума за църквата. Проповедникът отговорил: Аз ще се моля за това да придобиете една нова представа за религията изобщо и за християнството конкретно. Божието дело не се нуждае от пари, спечелени чрез хазарт, а и Бог няма да ги благослови, защото това не са осветени пари.
Онези, които се изкушават да играят хазарт, трябва да вземат присърце думите на Павел: А благочестието със скромност е голяма печалба (1. Тим. 6:6). Ако ти си благочестив и скромен, имаш нещо, което парите не могат да купят. Ако си благочестив, няма да играеш на хазарт, а ако си скромен, няма да имаш нито нужда, нито желание да играеш.
И накрая онези, които се изкушават да играят, нека вземат предвид думите на Семюъл Джонсън: Страстта към златото безчувствена, коравосърдечна и безпощадна е най-ниското ниво, до което може да стигне пропадналият човек.
Ислямската религия е забранила всички видове хазарт. Защото той поставя човека в положение, че забравя своя Създател, не иска да кланя намаз, тласка го към леност, намалява работоспособността, отдалечава го от честния труд и честната печалба, нарушава семейното спокойствие, отчуждава хората, намалява обичта и всява омраза сред тях.
Под каквото и да е наименование, хазартът, в който се залагат пари или ценни вещи; вся-
какъв вид игра, при която една от страните ще загуби, се смята за хазарт и е харам. Човекът, който печели от хазарта придобива парите или вещите на друг, без да се е трудил, това в Корана и хадисите на Пейгамбера (с.а.с.) се определя с израза „мейсир”. По темата в Корана е повелено: „О, вярващи, виното, играта на късмет, кумирите и стрелите са мръсотия от делото на сатаната. Странете от нея, за да сполучите! Сатаната цели именно да всее между вас вражда и ненавист чрез виното и играта на късмет, и да ви възпре от споменаването на Аллах и от молитвата. Не ще ли престанете?” (ел-Маиде, 5: 90-91)
Както се казва в айета, хазартът е лош навик, който наранява отношенията между личността и Създателя му, между личността и обкръжението му, личността и неговото семейство.
Душата на губещия в хазарта се изпълва с омраза и лоши чувства към победителя. Понякога, за да възвърне загубеното залага най-ценните си вещи в нова игра. Следователно става губещ не само тук на земята, но и в отвъдния свят. По същото време пък „победителят” се пристрастява към още повече „победи”. Вече не мисли кое е правилно, кое не е, нито пък за хелял-харам. Обаче тези печалби не го правят щастлив. Защото печелившият от хазарта е единствено и само сатаната.
Извършените убийства и самоубийства заради хазарта, пропилените животи са доказателство, че вредата от него не може да не се забележи. Затова религията ни забранява всякакъв вид игра, в която има залагане – тото, лотария, карти, хвърляне на зарове, конни надбягвания, състезания и други.
Този, който вярва в Аллах и в съдния ден, трябва да изкарва прехраната на семейството си по хелял пътища, тоест честно и с труд. Не трябва да остави това на късмета и случайността. Защото мюсюлманинът не е този, който изхабява годините си за „кратки удоволствия”, а този, който, работейки и произвеждайки, изгражда живота си в отвъдния свят. На въпроса на Аллах: „Вече ги изоставихте нали?”, той не е от тези, които се противопоставят, а от смирените, които казват: „Чухме и се подчинихме.”
„Покорявайте се на Аллах, и на Пратеника се покорявайте, и внимавайте! А отметнете ли се, знайте, че дълг за Пратеника ни е само ясно да оповести!”
Петър Дънов - Един приятел беше дошъл от провинцията и понеже видял как живеем от бедно по-бедно в бараките на Изгрева, отишъл при Учителя и казал: "Аз знам от стари хора къде има заровено имане. Дай някои от твоите ученици да отидем да го изкопаем и после с тези пари ще построим къщи и работите на Изгрева ще тръгнат." Учителят го изслушал и строго изрекъл следното: "Ако искате да направите най-голямото зло на една Окултна школа, внесете в нея злато и пари. Ако искате да опорочите едно духовно движение, дайте му пари. Ако искате да извратите една Божествена идея, дайте на последователите чужди пари. И в трите случая едно е сигурно - злото ще разруши, защото в чуждите пари се крие разрушителната сила на злото. А Доброто работи с малките неща, само онова се благославя, което е спечелено с честен труд, което е отделено в Името на Бога като десятък и се дава в името на една идея, слезнала от Божествения свят, за да се реализира с чисти ръце от ръцете на праведниците." Учителят го изпратил вежливо, а онзи приятел повече не продума за закопаното имане.
Няма коментари:
Публикуване на коментар