МОРФОГЕНЕТИЧНОТО ПОЛЕ ИЛИ ОТКЪДЕ ИДВАТ НАШИТЕ ЗНАНИЯ
На пръв поглед отговорът на този въпрос е лесен: ние се учим в училище, след това - в института, четем книги, научаваме много от своите родители, приятели, СМИ. Но все пак въпросът за източниците на знанията, които владее конкретният човек, не толкова лесен.
За Морзовата азбука
Психологът от САщ Арден Малберг предложил на студенти да усвоят две еднакви по сложност Морзови азбуки. Единият вариант бил оригиналната Морзова азбука, която студентите не знаели, а другата - била подражение на тази азбука с други съответствия на сигналите на буквите. Всички без изключение студенти бързо и лесно усвоили оригиналната Морзова азбука, макар и да не знаели, че точно тя е истинската.
За синигерите
В началото на миналия ек в Англия започнали да разнасят млякото в бутилки, които имали картонени капачета. Бутилките се оставяли пред вратите, до прага. В градчето Саутхямптън местните синигери бързо се възползвали от този факт. Те пробивали капачетата и пиели мляко. Скоро с това занимание се заели всичките синигери в Британия, а след това - и в голяма част от Европа.
В началото на Втората световна война, когато се появили продоволствените карти, вече не оставяли млакото пред вратите. След осем години се върнали към тази практика за доставяне на мляко. Синигерите веднага се заели да пробиват картонените капачета и да пият мляко.
Може би в това няма нищо странно, но трябва да се има предвид, че синигерите живеят средно три години. За осем години се сменили почти три поколения от тези птици. Как следвоенните синигери възприели опита на своите прадеди?
Загадъчните полета
За да обясни тези феномени, английският биолог Рупърт Шелдрейк създал теорията за морфогенетичните полета. Според него мозъкът на човека или животното няма нито памет, нито знания, но целият заобикалящ ни свят е пронизан от специални морфогенетични, т.е. морфообрзуващи, полета. В тях се натрупват всичките знания, целият опит на човечеството или животните. Ако един човек иска да си спомни таблицата за умножение, настройва автоматично мозъка си на тази задача и получава отвън нужната му информация. На пръв поглед тази теория изглежда нелепа и безумна. Според Шелдрейк човек усвоява толкова по-лесно знанията, на колкото повече хора са известни те. За да "зададе въпрос" на информационното поле на Земята, човек трябва да притежава определени знания, т.е. да ги придобие чрез обучение. Така по Шелдрейк нашият мозък не е само "радиоприемник", но и нещо повече.
Поглед отзад
Векове наред учените се опитвали да обяснят защо човек чувства толкова силно чуждия поглед. Не открили никакво разумно обяснение. Шелдрейк твърди, че човек не чуства погледа, а улавя мисълта, намерението на онзи, който гледа в гърба му. И тази мисъл идва при него от морфогенетичното поле.
Гълъби, кучета и лисици
Гълъбите откриват своя гълъбарник на хиляди километра. Как го правят? Дълго време учени смятаха, че те запомнят топографията на местността, но когато станало ясно, че не е така, започнали да смятат, че те се ориентират по магнитните силови линии. Но и тази теория отпаднала. Има случаи, когато гълъбите намирали родния си гълъбарник, който се намирал на кораб в открито море.
Кучето често чувства кога ще се върне стопанинът му и радостно го чака на вратата. Тук нямат роля нито обонянието, нито слухът. Работи някакъв друг канал за информация.
Шалдрейк предполага, че между кучето и стопанина му се образува "еластична нишка" с морфогенетична природа. Такава нишка се образува между гълъба и родния му гълъбарник. Следвайки тази нишка, гълъбите се връщат вкъщи.
Има случаи когато лисица майка се отдалечавала от своите лисичета на много километри; в това време лисичетата излизали от дупката. Лисицата не можела нито да ги чуе, нито да ги види. Тя започвала да гледа внимателно в посока към лисичата дупка. И това било достатъчно, за да могат да се успокоят лисичетата и да се върнат в дупката.
"Мозъчното радио"
Нас ни заобикаля океан от информация. Важното е да настроим "мозъчното си радио" на нужната вълна. По този въпрос в първата половина на ХХ век писал академик Владимир Вернадски, когато формулирал своята теория за ноосферата - "ноос" в гръцки език се превежда като "разум".
На пръв поглед тази задача е неразрешима и необяснима. Но ние днес ползваме мобилни телефони, които са стотици милиони на Земята. Но ние намираме в това море от информация единствения номер, който ни е нужен и нас също ни откриват.
Теорията за морфогенетичните полета обяснява много от природата на тези явления, които дълго време оставаха загадка.
Засега физиците не са открили и не са отделили това поле, но това не означава, че такава субстанция не съществува в природата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар