Звездни Цивилизации

четвъртък, 27 февруари 2025 г.

 Съпротива срещу вулгарията: Естетическата революция



В съвременното общество, вулгарността и липсата на естетика са се превърнали в основен проблем. Заобиколени сме от грозни и неестетични образи, които влияят негативно на нашата психика и културна среда. Всички ние трябва да се стремим към естетическа революция и съпротива срещу тази вулгарност.


Изкуството като средство за съпротива

Изкуството винаги е било средство за изразяване на човешките емоции и идеи. То може да бъде мощен инструмент за съпротива срещу грозното и вулгарното. Когато изкуството се използва за съпротива, то може да промени начина, по който възприемаме света и да ни вдъхнови да търсим красотата и хармонията във всичко около нас.


Психологическите ефекти на грозното

Грозните и неестетични образи могат да имат сериозни психологически последствия. Те могат да предизвикат негативни емоции, стрес и дори депресия. Когато сме заобиколени от вулгария, това може да намали нашата мотивация и желание за постигане на лични и професионални цели. Психологическото въздействие на грозното е сериозен проблем, който не трябва да се пренебрегва.


Съпротива срещу вулгарията в медиите

Медиите играят значителна роля във формирането на нашето възприятие за света. За съжаление, много от тях насърчават и разпространяват вулгарността. Съпротивата срещу този феномен може да бъде постигната чрез подкрепа на медии, които пропагандират култура, естетика и качество на съдържанието. Трябва да изискваме от медиите по-високи стандарти и да подкрепяме тези, които се стремят към естетическа революция.


Ролята на образованието

Образованието играе ключова роля в формирането на естетическите възприятия на младите хора. Въвеждането на предмети, свързани с изкуство, дизайн и култура в училищната програма може да помогне за насърчаване на естетическа култура и съпротива срещу вулгарността. Младите хора трябва да бъдат научени да ценят красотата и да избягват грозното и неестетичното.


Личната отговорност

Всеки от нас има лична отговорност да се съпротивлява срещу вулгарността и да търси красотата във всички аспекти на живота. Това може да включва избор на естетически приятни дрехи, поддържане на красив дом и околна среда, както и подкрепа на изкуството и културата. Личната съпротива срещу вулгарността е първата стъпка към естетическата революция.



Вулгарността и грозното заемат все по-голямо място в нашето общество и имат сериозни последствия за психиката и културната ни среда. Естетическата революция е необходима за борба с тези явления. Изкуството, медиите, образованието и личната отговорност играят ключови роли в съпротивата срещу вулгарността и насърчаването на красотата и хармонията.

Голяма част от света на изкуството следва, няма качествена художествена продукция.


Певците дефилират с голата си плът с цел да привлекат вниманието и със сигурност не да съблазняват, дори класическите пианисти се появяват в сексуално облекло, като по този начин цапат очите ни и пречат на ушите, умовете и сърцата ни да се наслаждават на музиката.


Художниците стават жени с груби маниери и език на менада, ако перифразираме думите на Сенека за съпругата на Сократ.


Горните не са се появили изведнъж в нашето общество, те са били култивирани по систематичен начин през последните петдесет години.



Вулгарността срещу интелектуалците (културните), популяризирането на бузукито, рекламирането на показност и арогантност чрез прожектиране на специфичен външен вид и поведение от различни тематични списания са част от причините да стигнем до тук.


Днес обаче явлението стана много интензивно, неистово и последните маски паднаха.


Има много фактори, икономическата криза например, съчетана с четвъртата индустриална революция, която причинява загуба на работни места, но за съжаление не и тяхното заместване, осъзнаването на човека, че бъдещето му е несигурно и доста мрачно, го тласкат към вулгарността като средство за самореклама и съществуване, и дори икономическо оцеляване.


Създаването на Only Fans например и участието в него с финансова цел подчертава комерсиализацията на сексуалността, вулгарността и скритото отчаяние.


Отчаянието от икономическия натиск и социалната изолация на човека, който гледа през екран и се опитва да се задоволи сексуално, като избягва по-близък контакт.


Тази вулгарност на правилата на психопатичното общество, както видяхме, прониква във всичко.


Рекламирането на сексуално поведение, показването на гола плът, принуждаването на всеки да го види, иска или не, налагането на грубостта като средство за социална комуникация и помирение са част от проявите на вулгарност, както и нарцисизъм и арогантност.



Арогантността на човека, който няма исторически произход, не принадлежи на никое общество, а принадлежи само на себе си и се опитва да наложи това вулгарно себе си на другите.


Каква може да бъде нашата реакция на всичко това? Можем да следваме поговорката на Хорас „Мразя вулгарното и скверното и го избягвам“ и да избягваме вулгарното.


Но дали това е достатъчно? Не, за съжаление, избягването е първият етап. Втората е колективната реакция чрез естетическа "революция".

Възстановяване на естетиката на добрите маниери и външен вид (да, грижата за външния ни вид дори когато скърбим или по-точно тогава, защото чувствителността към красотата повишава и моралната чувствителност), съпричастност, колективност и уважение чрез лично отношение към живота.


Нека се опитаме да се грижим за себе си (но не напразно като другите Дориан Грей), да бъдем мили с другите и най-вече да демонстрираме най-голяма доброта всеки ден (по същество с емпатия и социална солидарност, а не лицемерно), независимо дали е у дома или на работа.


Доброта, което означава човечност. Нека изолираме вулгарното чрез социално недоволство и избягване.


Естетическата революция не е елитарно отношение, това е завой към красотата, който може да има широко политическо и социално измерение. Неговата цел е да промени личните нагласи както в частния, така и в обществения живот.


Естетиката може да бъде реакция на културата на консуматорството, но и съпротива срещу нихилизма и упадъка, както твърди Ницше.


Само естетиката може да доведе до институционални намеси в различни сектори, вижте архитектура и др. Достатъчно е, че желаещите да ръководят и управляват са и нейни любовници.


Естетичната революция няма да реши всички проблеми на съвременния човек, както не са го направили други подобни движения в миналото, вж. Романтизъм.


Но както романтизмът се противопостави на рационализма и въведе нови естетически ценности, така и съвременната естетическа революция, макар и в различен исторически и социален контекст, се противопоставя на вулгарността с уважението, добротата и човечността, които ще насърчи, допринасяйки за създаването на колективно, а не на индивидуално съзнание на пренапомпано его, и чрез това ще настъпи промяна.



Елиминирането на арогантното его ще помогне за духовното прераждане. Естетическото съзнание може да развие и морално съзнание, защото според Кант загрижеността за красивото (повтарям, не в смисъл на суета) ни обучава да мислим отвъд себе си и да ценим хармонията и безкористността.


Освен това нека си спомним и древните атиняни, които заедно обсъждаха проблемите си на Агората без желание за налагане или безсмислена проекция, като същевременно подкрепяха Доброто Добро, тоест красотата също е вътрешна добродетел.


Любовта към Доброто и Красивото води душата към висше познание, както ни учи Платон.


В наши дни социалните медии могат да играят ролята на Агора, но това, което наблюдаваме, е, че те се използват като средство за нарцистично показване и за съжаление също и за цензура.


Следователно пазарът може да бъде чрез нашите собствени малки групи в пространствата, където принадлежим, дори ако пространството може да бъде нещо просто, като например чрез интервенции в Асоциацията на родителите и настойниците, седмична среща за обмен на мнения или клубове за четене за развитие на критично мислене и най-важното, пълното изоставяне на гледането на телевизия.


Подобно завръщане в наши дни сега представлява радикално движение на диференциация и съпротива срещу хомогенизирането на всички към най-лошото.


Не е достатъчно да приемем, че животът е нещастен и да решим да го прекараме, съзерцавайки го, както е казал Артур Шопенхауер, но трябва да го променим чрез собствените си действия.

В заключение, естетическата революция не е просто стремеж към визуална красота, а дълбоко свързана с морала, съпричастието и човечността. Тя представлява отхвърляне на вулгарността и принизяването, които пронизват съвременното общество, и стремеж към по-хармоничен, уважителен и красив свят.


Нека всички заедно работим за промяната, като изолираме вулгарното и подкрепяме красотата във всичките ѝ форми. Нека бъдем мили, състрадателни и да показваме най-доброто от себе си всеки ден, за да създадем общество, в което красотата и добротата са водещи ценности.


Естетическата революция може да започне от малките неща в ежедневието и да прерасне в мащабна промяна, която да остави трайно и положително въздействие върху нашия свят.


Нека не забравяме думите на Платон: "Любовта към Доброто и Красивото води душата към висше познание." Нека следваме този път и създаваме свят, изпълнен с красота, доброта и хармония.

Няма коментари:

Публикуване на коментар