Звездни Цивилизации

вторник, 26 декември 2023 г.

 ЗАЩО Е ВРЕДНА КОКА-КОЛАТА И ЗАЩО СМИ НЕ ПИШАТ, ЧЕ Е ОПАСНА



Кока-колата се превърна за нас в култова, почти толкова, колкото в родината й.
Coca-Cola е една от първите транснационални компании, които завладяха нашия пазар.
Тя е водещ световен производител на безалкохолни напитки и работи в над 200 страни. Нейните стоки са над 500, сред които газираните напитки Coca-Cola, Sprite, Fanta, чаят Nestea и още много други.
Капитализацията на Кока-кола е 182,71 милиарда долара.
В СМИ лесно се намира информация за милиардите, които влага компанията в предприятията по света, какви данъци плаща и др., но научно подкрепени факти за това, каква вреда на нанася нейната продукция на потребителите, е почти невъзможно да се намери.
Формулата на успеха – захар плюс киселина
Медиците имат претенции към фирмената напитка кока-кола във връзка с това, че тя съдържа огромно количество захар и ортофосфорна киселина.
По данни на компанията, написани на етикетите на класическата кола, в 100 мл напитка се съдържат 10,6 грама захар! Това означава, че във всеки литър са разтворени 106 грама захар, а в два литра – 212 грама, което е равно на една чаша!
Според Световната здравна организация относително безопасната дневна доза захар е от 20 до 50 грама. В книгата на издателство РАСПЕР – „Горчивата истина за захарта“, е посочена дозата – до шест чаени лъжички, което е около 20 грама.
Това означава, че една чаша кока-кола от половин литър съдържа дозата захар за два дни!
Ако изпием два литра кока-кола, сме употребили захарната доза за осем дни; освен това през деня употребяваме още бонбони, чай и кафе със захар, сладкиши и др., т.е. надхвърляме десетократно захарната доза, определена от Световната здравна организация.
Организмът не е способен да употреби захарен сироп в такава концентрация; той усеща заплахата и веднага включва рефлекса за повръщане. За да не е случи това, в кока-колата се добавя ортофосфорна киселина, която потушава вкусовите рецептори на езика и позволява течността да премине безпрепятствено в стомаха.
Ортофосфорната киселина също нанася огромна вреда на организма на любителите на „великата американска напитка“, както я наричат производителите й. Агресивността й е толкова голяма, че заводите на Кока-кола я транспортират в съдове от корозионно-стабилни материали. Стоманените цистерни не са подходящи за тази цел.
Съдържащата се в кока-колата киселина позволява тя да се използва от санитарни техници, механици и полицаи, тъй като отлично отстранява ръжда, разяжда налепите в тръбите и измива кръвта от асфалта.
Производителите добавят в кока-колата и натриев цикламат – синтетичния заместител на захарта, който в хранителната промишленост се изписва като Е952. През 60-те години той беше признат за канцероген. Опити показаха, че цикламовата киселина и нейните соли се натрупват в тъканите в организма и предизвикват онкологични заболявания на пикочния мехур у лабораторни мишки. Натриевият цикламат беше забранен в САЩ, Канада, Япония, Сингапур, Южна Корея и др.
Но през 1979 г. Световната здравна организация го обяви за безопасен и Кока-кола на законно основание отново започна да влага в напитките си Е952.
Биохимия в действие
Какво се случва в организма, когато употребява кока-кола?
Този процес сме описали в много наши статии.
В първите десет минути тялото активно всмуква захар от напитката. Глюкозата постъпва в кръвта и организмът я възприема като силен източник на енергия. С този факт е свързан ефектът на бодростта, която изпитваме, когато пием кока-кола.
След 20 минути кръвта се насища със захар, но в нея продължава да постъпва глюкоза. Панкреасът започва спешно да произвежда инсулин – хормона, който свързва свободната глюкоза. Настъпва инсулинов скок. В работата се включва черният дроб, който започва да преработва захарта в мазнини. Голяма част от произведените липиди се отлагат във вид на подкожни мазнини; по-малка част от тях засяда на стените на кръвоносните съдове.
Едновременно с това тялото реагира и на съдържащия се в напитката кофеин. Потребителят получава допълнителен заряд от бодрост, изчезва сънливостта, но се увеличава кръвното налягане.
Един час след употребата на кока-кола ортофосфорната киселина започва да свързва калция, магнезия и цинка. Недостигът на йони от тези вещества в клетъчните течности се компенсира с отнемането им от костите.
Свързаните от киселината микроелементи се насочват към пикочния мехур. Организмът се опитва да се избави от наситения със соли разтвор и човек отива да уринира.
През следващите час-два организмът се избавя от голяма част от водата, приета с кока-колата. Потребителят изпитва желание да изпие следващата порция напитка.
„Мълчанието на агнетата“
Обществото не получава правдива и научно обоснована информация за вредата от кока-кола. Очевидно е, че с такъв химически състав тя е вредна за човешкия организъм.
От време на време отделни изследователи и научни колективи публикуват съобщения, че кока-кола води до тежки заболявания, но тези предупреждения потъват в потоците агресивен пиар, който щедро се спонсорира от корпорациите.
Като цяло научната общност предпочита да не забелязва кока-кола и нейните аналози. В САЩ също се промъква информация за вредата от нея.
През 2015 г. британският вестник „Таймс“ публикува статия – резултат от журналистическо разследване, която твърди, че компанията Кока-кола влага милиони фунта в изследвания на диетолози. Сътрудничещи на компанията учени са задължени да „докажат“, че не съществува връзка между наднормената употреба на захар, затлъстяването и диабет-2.
Компанията се опитва да убеди потребителите, че голямото количество захар в напитките не е толкова вредно, колкото недостига на физическа активност.
Над седем милиона долара били вложени за фалшифициране на научни данни, а с тези пари диетолозите се превръщат в едно от маркетологичните подразделения на Кока-кола.
Корпорацията освен това много умело работи със законите. Едно от най-сериозните обвинения срещу нея е, че съставът на фирмената напитка е засекретен; тя дори устрои истинско шоу с пренасянето на секретната рецепта от банково хранилище в сейф на музея на Кока-кола…
Ясно е, че игрите с рецептата са само реклама и вдигане на шум.
Милиардните печалби, квалифицираните юристи и талантливи рекламиращи творят чудеса: Кока-кола десетилетия наред успешно развива бизнеса си. Ръководителите й действат много гъвкаво и постоянно излагат на пазара нови стоки.
След като се сблъска с критиките заради многото захар в напитките, компанията представи цяла серия от „диетични“ и „зеро“ напитки. Падането на популярността на кока-колата принуди компанията да започне да изкупува производители на сокове, нектари, плодови пюрета и пр.
Понякога и в рекламирането Кока-кола допуска грешки. През октомври 2018 г. компанията реши да пусне нова реклама в Нова Зеландия. В слогана рекламиращите решили да обединят английския език с езика на коренното население в страната – маорите, като измислили фразата: «Kia ora, Mate», което трябвало да означава „Здравей, приятел“.
Агитаторите не отчели факта, че английският жаргон mate на езика на маорите означава „смърт“. В резултат двуезичните новозеландци прочели фразата като „Здравей, Смърт“.
„Един рядък момент, когато световният гигант, който продава сладки газирани напитки, се оказа честен…“ – отбелязаха тогава в социалните мрежи.
Крамола ру

Няма коментари:

Публикуване на коментар