ЗАЩО ХОЛИВУДСКИТЕ ФИЛМИ СА ПРОПИТИ ОТ РУСОФОБИЯ
Всички сме забелязали, че когато в холивудски филм става дума за руснаци, има подигравки с руската мечка, балалайките, червените връзки, ушанките, водката и др. Филмите от този тип са зрелищни, а реалността е напълно деформирана, но те преследват конкретни цели.
В американската култура от векове минава като нишка идеята за борбата между добрите и лошите момчета, т.е. за борбата между доброто и злото, която може да засяга и политиците. Например посредственият актьор Роналд Рейгън смяташе бившия Съветски съюз за “империя на злото” и постави началото на фалшивите “звездни войни”, като се позова на прочутия филм.
Филмите, пропити с русофобия, подготвиха американското общество за войните, които ще се водят през този век – както в арабския свят, така и във всяка точка на планетата. По принцип за холивудските филми е характерно разпространяването на предубедено мнение за държави и нации, като за Съветския съюз и марксизма.
Могат да се изброят много филми: например комедията на Джозеф Стърнбърг “Летец” с участието на Джон Уейн, прочут с антикомунизма си, и Джанет Ли, която играе ролята на съветска девойка пилот, която се влюбва в любимия герой – ковбоя. Показателни са и филмът на Уорън Бийти “Червените” и “Червената жега” на Уолтър Хил, в който Шварценегер играе съветски агент милиционер, който помага на чикагски полицай да разбие местна банда, която е свързана с грузинската мафия.
Но има и филми като “Доктор Странгелов” – военна сатира, която изобличава ядрените програми по време на студената война; този филм не е напълно антикомунистически – той внушава, че отговорността е на двете воюващи страни. Но е смешно, когато Джордж С. Скот започва да бръщолеви за цвета на руската нация като за “неграмотни мужици”, от които свободният свят не трябвало да се страхува.
В Холивуд няма обаче нито един филм за Сталин. Хитлер беше напълно осмян и превърнат в дявол хиляди пъти, но Сталин – никога.
В много американски филми, включително и в класическия мюзикъл “Цигулар на покрива”, руската революция е наречена хуманна, докато царете са заклеймени като “антисемити”.
Ние знаем, че евреите са играли и играят много важна роля в Холивуд и винаги са се смятали за жертви на царизма; това ги мотивира днес да признаят своето участие в комунизма и съветската революция.
Ницше в книгата си “От другата страна на доброто и злото” описва и предсказва големия руско-еврейски конфликт.
Русофобството и днес шества в холивудските филми. Например филма “Най-опасната игра”, който разказва за руски аристократ, който преследва хора, които след корабокрушение попаднали на необитаем остров. Във филма е показано враждебно отношение към царска Русия, което личи особено от филми от 30-те години на ХХ век.
Войната срещу Русия засяга и океаните. Например филмът “Светът в неговите ръце” на Раул Уолш. Той е приключенски и описва борбата за богатствата на Аляска и северните тихоокеански територии. И както винаги присъства неправдоподобно изграденият садист – Великият Княз; негов противовес е американският герой и мореплавател; във филма Русия е изкарикатурена като враг на свободата. Но американците забравят как добрякът цар Александър Втори продаде Аляска на американците за десет милиона долара и как помогна на Линкълн в борбата му с Англия в началото на Гражданската война...
Шпионските филми от типа “Джеймс Бонд” предизвикват повече ненавист, особено през 60-те години.
След разпадането на Съветския съюз нападките във филмите срещу Русия станаха по-чести. Например “руските терористи” във филма "Air Force One" (руснаците винаги се играят от английски актьори, които се кичат със смехотворен акцент) помагат на жесток генерал, който се играе от немец... Филмът “Светият” изобличава руските олигарси, а филми като “Секретни материали-2” или Training Day" предизвикват отвращение, тъй като натрапчиво показват канибализъм и проституция на т.нар. руска мафия и всякакви други дивотии в поведението на руснаците.
В един от последните филми на Дейвид Кроненбърг «Порок за износ» с Вито Монтенсен, заснет в Лондон, са показании неправдоподобни факти и изобличения на руски бандити, които често се показват като фанатици, расисти и човеконенавистници. Проблемът на западното кино е, че дори обикновените руснаци са лошо представени в този огромен куп от кинопродукции. Много хора може да кажат, че няма проблем, но тези филми днес се гледат повсеместно и са част от американската матрица, която днес е вездесъща.
Руснаците в холивудската киноиндустрия както преди носят в себе си белега на «врагове на свободния свят», «антисемити», «авторитарни личности». Според киноанализатори е необходима борба с такива глобални предразсъдъци, които разпалват антипатия и омраза към една нация и държава.
Няма коментари:
Публикуване на коментар