ЕНЛИЛ И ЯХВЕ: ЗАБРАНЕНАТА ГЕНЕАЛОГИЯ НА БОГА ОТ СТАРИЯ ЗАВЕТ
Преди да се появи Израел, преди да се напише първата дума от Битие, преди Яхве да бъде издигнат като върховен Бог, Месопотамия вече е имала своите господари. И сред тях един се извисявал над всички – Енлил, богът на бурите, на заповедите, на космическия ред и на безмилостния съд. Неговото име е било изписано върху глинени плочки хиляди години преди Моисей да се изкачи на Синай. Неговият гняв е бил описван в митове, които предшестват Потопа на Библията. Неговата власт е била абсолютна, неговата воля – закон.
И когато започнеш да сравняваш най-ранните описания на Яхве с древните текстове за Енлил, се случва нещо странно. Паралелите не просто се появяват. Те се подреждат. Те се застопоряват. Те започват да изглеждат като наследство, а не като случайност.
В шумерските митове Енлил е богът, който решава съдбата на човечеството. Той е този, който изпраща бурите. Той е този, който наказва. Той е този, който говори от облаците. Той е този, който сваля огън от небето. Той е този, който предизвиква Потопа, защото хората са станали твърде шумни, твърде многобройни, твърде неудобни. И когато четеш Стария завет, виждаш същите мотиви – буря, гняв, съд, огън, потоп, заповед, страх.
Но това е само началото.
Енлил е бил не просто бог. Той е бил администратор на света. Главен управител на земята. Член на божествен съвет, който решавал съдбата на народите. В неговите ръце били законите, териториите, войните, климатът. Той бил бог на бурята, но и бог на властта. Бог, който не просто наблюдава, а управлява. Бог, който не просто създава, а контролира.
И когато погледнеш ранните еврейски текстове, виждаш същата структура: Яхве, заобиколен от божествен съвет; Яхве, който определя границите на народите; Яхве, който избира един народ за свой; Яхве, който наказва с огън, градушка, мълнии и буря; Яхве, който изпраща потоп; Яхве, който говори от облак, от буря, от гръм.
Сякаш древният шумерски бог е оставил отпечатък, който по-късните текстове са наследили, преработили и превърнали в основа на монотеизма.
Но най-интересното е друго.
Енлил е бил бог на реда, но не и на милостта. Бог на закона, но не и на прошката. Бог на властта, но не и на състраданието. И когато четеш най-старите слоеве на Стария завет, виждаш същия характер – суров, военен, непримирим. Бог, който изисква пълно подчинение. Бог, който наказва цели градове. Бог, който изпраща чума, огън, буря, меч. Бог, който не търпи съперници.
Това не е богът на по-късните пророчества. Това не е богът на милостта. Това е богът на бурята. Богът на властта. Богът на древния Близък изток.
И когато поставиш Енлил и Яхве един до друг, започваш да виждаш не просто прилики, а приемственост. Сякаш Яхве е наследил трона на Енлил. Сякаш богът на Израел е стъпил върху основата на шумерския пантеон. Сякаш монотеизмът е израснал от корените на много по-стара, много по-сурова традиция.
Това не означава, че Яхве е Енлил. Но означава, че древните разкази не се раждат в празно пространство. Те се развиват. Те се променят. Те се наследяват. И когато една цивилизация изчезне, нейните богове не умират. Те се трансформират. Те се преразказват. Те се пренасят в нови езици, нови митове, нови писания.
И тогава започваш да се питаш: колко от Стария завет е оригинално? Колко е наследено? Колко е пренаписано? Колко е адаптирано от много по-стари митове, които са били забравени, но никога напълно изтрити?
Когато разгледаш шумерските плочки, виждаш бог, който управлява света чрез буря. Когато разгледаш ранните еврейски текстове, виждаш същото. Когато разгледаш митовете за потопа, виждаш същия мотив. Когато разгледаш божествените съвети, виждаш същата структура. Когато разгледаш космическите закони, виждаш същата логика.
И тогава разбираш: историята на Яхве не започва в Израел. Тя започва в Шумер.
И когато веднъж видиш това, вече не можеш да го „развидиш“. Защото връзката между Енлил и Яхве не е просто теория. Тя е огледало. Огледало, което показва как боговете се раждат, променят и наследяват един друг през хилядолетията. Огледало, което разкрива, че религиите не се появяват от нищото. Огледало, което ни кара да се запитаме: ако богът на Израел е наследил чертите на Енлил, какво още е наследил? И какво още е било пренаписано?
Това е въпросът, който остава да виси във въздуха. И който може да промени начина, по който гледаме на най-старите текстове в света.
Няма коментари:
Публикуване на коментар