С послание към подсъзнанието
Според различни изследвания излиза, че телевизионното потребление въздейства не само чрез съдържанието и формите, то въздейства с определено намерение.
Така например навсякъде, където има инсталирани екрани, могат да се излъчват subliminal messages (съобщения, отправяни към подсъзнанието; подпрагови съобщения).
На 13 май 1988г. вестник Le Quotidien de Paris публикува доклад на медийния експерт Жан Монталдо. Той забелязал, че по време на предизборната кампания за президент държаният канал Antenne 2 показва на френската публика като форшпан три пъти дневно, преди новините, поредица от десет кадъра с претендента за президентския пост Митеран. Монталдо установил това с помощта на видеорекордер, с който желаните кадри можели да се покжат на стоп кадър. Поредицата била излъчена общо 2948 пъти. Впоследствие продуцентът се оправдал с обяснението ,,Исках само да направя форшпана актуален", а отговорният редактор обяснил всичко като ,,шега". Изборът на Митеран не се подлага на съмнение и не се оспортва.
Още от средата на миналия век е известно, че чрез сетивата на сублиминалните съобщения влизат незабележимо в подсъзнанието ни. През 1959г. Д. Бърн доказва, че чрез сублиминално представяне на думата BEEF (говеждо месо) като отделен кадър във филм се активира усещането за глад на участника в експеримента. През 1964г. Д. П. Спенс повтаря опита с думата CHEESE (сирене), но при значително по-сложни условия, при което изводите на Бърн се потвърждават. През следващите години се провеждат много тестове и дори критиците до 1972г., респ. 1986г., трябва да признаят, че въздействието върху подсъзнанието е успешно.
За автора Джим Кийт не е изненада, че влиятелните Рокфелерови участват активно в подготовката на победния възход на американските телевизии и са основни акционери във всички големи ТВ компании. Той също споменава случая Митеран, но добавя и други примери за манипулации на таен документ с новозеландски произход. Според него ЦРУ е спонсорирало подпрагови съобщения за австралийската телевизия. През 1984г. започнало инсталирането на уреди за такива съобщения на пет места в Нова Зеландия - Waiatarua, Mt. Erin, Kaukau, Sugarloaf и Obeliks. Същите апарати вероятно били инсталирани през август 1985г. и в Австралия, в Япония през септември 1986г., във Великобритания през февруари 1987г., а през същата година и в Ню Йорк.
,,На 17 юли 1984г. започва подсъзнателна реклама вАотеароа, по Канал 2, между 18 и 24 часа; по-късно и от обедните часове. Подпраговите съобщения са съставени в САЩ от ЦРУ и съобщават на избирателите да подкрепят Лейбъристката партия New Yorker Zealand и да купуват продукти на мафията." На 27 февруари по екраните на Kiwi-TV трябва да се появяват кратки подпрагови реклами ,,Здравейте, приятели. Правете повече пари. Изберете Лейбъристската партия.". Друго съобщение гласи: ,,Поздравявам своите. Купувайте коли. Купете ги сега." И най-зловещото от всички внушава на телевизионния зрител: ,,Разгромявай! Мрази! Насилвай! Удряй! Убивай! Бъди брутален!" Тези подсъзнателни съобщения били излъчвани по австралийската телевизия средно четири пъти на час.
Най-доброто доказателство за въздействието на подпраговите съобщения са многобройните аудиокасети по магазините за изучаване на чужди езици или за по-успешно справяне с живота. Българският психотерапевт професор доктор Георги Лозанов поставя научната основа за това. През шейсетте години той открива, че учебната способност на даден човек може значително да се повиши, ако по време на на ученето напълно се разтовари от физическо и психическо напрежение, диша равномерно, представя си приятни неща и като музикален фон слуша подходяща музика. В релаксиращо алфа състояние желаният учебен материал изглежда влиза без усилие в сивите клетки.
Няма коментари:
Публикуване на коментар