Какво не е наред с гравюрите на Пиранези?
Какво не е наред с гравюрите на Пиранези?
• Мистерията на гравюрите на Пиранези.
В първата част говорих за новомодно направление в изкуството от 17-ти и 18-ти век - капричио или каприз.
В живописта капричото е архитектурна фантазия, в която сгради, археологически обекти, руини и други архитектурни елементи се състоят от комбинации от много реални и откровено фантастични елементи, подредени в съответствие с индивидуалните критерии на художника.
Ще направя важно уточнение, иначе след първата част възникнаха много въпроси. Пиранези и колегите му не винаги са измисляли несъществуващи римски пейзажи по прищявка. Те често вземаха за основа някаква истинска известна сграда или руини и я разиграваха във фантазиите си, както искаха. Например, те промениха пропорциите на сградата, увеличавайки нейния размер спрямо хората няколко пъти. Добавени са несъществуващи структурни елементи, за да покажат неговата древност или величие. Умишлено състариха сградата, увеличиха разрушенията, затрупаха я с пръст и я затрупаха с трева и дървета. Често несъществуващи сгради бяха добавени в близост до известна структура или, напротив, къщите бяха премахнати, за да се засили ефектът от разрушението и пренебрежението.
Повтарям, никой в Рим не отрича древни руини и вкопани структури. Всичко това беше и е. Това видео показва, че реално съществуващите руини на Рим са били умишлено изкривени от художници от 17-ти и 18-ти век: чрез добавяне на несъществуващи руини или преувеличаване на техния обхват.
Не всичко в гравюрите на Пиранези е измислица. Той често вземаше за основа реални обекти и внимателно ги рисуваше. Това е вярно! Но, освен това, той промени района около този обект, добави несъществуващи структури или, напротив, премахна сгради, промени пропорциите на самия обект и т.н. Що се отнася до работата на други художници на руини от онова време, обикновено мълча. Там почти няма реалност, само чиста фантазия и измислица.
Мистерията на гравюрите на Пиранези.
Много от вас са виждали мистериозните гравюри на руините на древен Рим, създадени през 18 век от изключителния италиански архитект и гравьор Джовани Батиста Пиранези. Неговите творения очароват и учудват с обхвата и детайлността на градските пейзажи.
Гледайки гравюрите на Пиранези, човек иска да възкликне: това е истинско доказателство за отминала древност, загинала от някаква глобална катастрофа. Да, никой не е отменил глобалните катастрофи. А Рим наистина е бил в руини до 18 век. Но има ли нещо нередно с тези гравюри? И има много нередни неща с тях. Меко казано.
Вдъхновен от гравьорите на Пиранези, немският писател и мислител и философ Гьоте, посещавайки Рим, пише в дневника си: че е бил донякъде разочарован от това, което е видял, наричайки гравюрите на Пиранези басни.
И така, какво рисува италианският гравьор: истинска картина на разрушен Рим или просто красиви фантастични рисунки?
Нека разберем тази история.
Непознатата история на полумесеца със звезда в картините от миналото, която е скрита от нас.
Този път предлагам да поговорим за древния символ на полумесец и звезда в картините от миналото. Откъде произхожда този символ и какво значение е имал в древни времена, не е темата на нашия разговор днес. Днес ще говорим за картини от миналото и какво е изобразено в тях. Отивам!
Днес много хора свързват полумесец със звезда предимно с исляма, с ислямските държави и най-вече с Турция. И изглежда, че това винаги е било така, добре, поне от Средновековието, когато кръстоносците за първи път се сблъскаха с армията на Салах ад-Дин в конфронтация и научиха за този полумесец от първа ръка.
Но се оказва, че първоначално полумесецът със звезда няма нищо общо с исляма, изобщо с думата. На военните знамена на всички средновековни мюсюлмански армии от времето на Салах ад-Дин изобщо нямаше символика, като тази на християните. Мюсюлманските банери бяха обикновени зелени, бели или черни платна с откъси от Корана. А полумесеците на джамиите се появяват за първи път едва през втората половина на 15 век, след като османските турци завладяват Константинопол през 1453 г.
Но тогава чий символ беше самотният полумесец или полумесецът със звезда на червен фон? Изненадващо, до 15-ти век самотен полумесец или полумесец със звезда на червен фон е чисто византийски символ на християнския Константинопол. Моля, не го бъркайте с двуглавия орел от фамилията Палеолози. Двуглавият орел е личният герб на рода Полеолог, а полумесецът със звезда е символ на древна Византия.
Като доказателство нека се обърнем към платното на известния холандски художник от първата половина на 15 век Йеронимус Бош, озаглавено „Ето човека“. Картината е нарисувана преди превземането на Константинопол от османците. Виждаме византийски флаг с червен полумесец, висящ от една от каменните кули на града в Йерусалим (известен още като Константинопол). Художникът правилно забеляза такъв детайл като червено знаме с полумесец.
Тогава възниква резонен въпрос. Плавно ли мигрира византийската символика към исляма? Да и не. Всичко е много по-сложно. И картините от миналото ще ни разкажат за това.
Непознатата история на зимата в картините на миналото, която е скрита за нас.
Жителите на Европа, като нас, отдавна са свикнали със зимата и зимните пейзажи. В една страна зимата е по-сурова, в друга е по-мека, на места истинската зима продължава шест месеца, а на други само месец. Но не това е важното. Днес снегът едва ли ще изненада жителите на Европа. Но има теория, че това не винаги е било така. Например, жителите на западна централна средновековна Европа никога не са виждали сняг или замръзнали реки и езера. Тогава възниква въпросът: кога настъпи рязката промяна на климата на планетата и в Европа се появиха първите ужасни студове и сняг?
В моя канал многократно съм говорил за глобалната катастрофа в началото на 16 век, след която светът беше покрит с тежки студове и започна така наречената малка ледникова епоха. Най-просто казано, жителите на Европа в началото на 16 век за първи път виждат как дори в средата на лятото крайбрежните морета, реки и езера замръзват, а вместо дъжд вали сняг. Но ако многобройни писмени източници и археологически изследвания потвърждават това и аз вече съм говорил за това повече от веднъж в моя канал, тогава искам да разбера дали има поне някакво потвърждение за това в картините на художници от миналото или в Европа винаги е имало зима?
За да разберем този труден въпрос, нека да разгледаме кой век художниците от миналото за първи път започнаха да изобразяват зимни пейзажи в своите картини? Както винаги, предлагам, за по-голяма яснота, да отидем в обратен ред, от 21 век надолу към Средновековието.
Не виждам много смисъл да обсъждаме 21-ви и 20-ти век. Достатъчно е да погледнете през прозореца през зимата, за да видите невероятни снежни пейзажи. По-старото поколение ще ви разкаже за тежките студове на 20-ти век не само у нас, но и в Европа. Затова нека започнем веднага с 19 век. И през кой век ще настъпи удивителна промяна в пейзажите? И това е всичко за това видео!
Каква тайна крие календарът на маите?
Календарът на маите е система от календари, за които се твърди, че са създадени в предколумбовата ера от мезоамериканската цивилизация на маите. Тази система за отчитане на времето е използвана (след маите) от ацтеките, толтеките, мазатеките и много други народи от Централна Америка.
В началото на 21 век има възраждане на особен интерес към календара на маите, тъй като системата, според експерти по древна история, е била посветена не само на определяне на миналото време, но и на предсказване на бъдещи събития. В края на краищата, според декриптирани данни от календара, краят на света е бил планиран през 2012 г. Мнозина искрено вярваха в това пророчество на маите, но краят на света така и не настъпи. Значи сме били измамени? Да, измамиха ме неведнъж. При това не само с фалшивите пророчества, но и със самия календар!
Най-удивителното е, че когато говорим за календара на маите и неговата криптирана информация, малко хора разбират за какво говорим и абсолютно не знаят историята на откриването му. Всички преразказват само истории и догадки, на принципа: Чух звън, без да знам къде е. А истинската история е достойна за Оскар! Така че днес ще ви изненадам! И знам как да изненадам! Отивам!
Ами, първо, това, което всички упорито наричат календара на маите или ацтеките, изобщо не е календар, нито буквално, нито преносно. Това е монолитен базалтов диск със символично изображение на ацтекската космогония и слънчевия култ, който учените наричат диск на Слънцето. Учените са установили, че този слънчев камък е бил използван изключително за ритуални и церемониални цели и няма нищо общо с календара или края на света. Но това не е основното! Историята на откриването му ни кара да се чудим за неговата автентичност! Преценете сами.
Според официалната история този слънчев камък е намерен на 17 декември 1790 г. на площад Сокало, в центъра на Мексико Сити, същата година и почти на същото място като известната каменна статуя на богинята Коатликуе.
Първият изследовател на Слънчевия камък и статуята през 1790 г. е местният учен от 18-ти век Антонио де Леон и Гама, който се нарича бащата на мексиканската археология. Две години по-късно, след откриването и изследването на статуята и Слънчевия камък, той публикува книгата „Историческо и хронологично описание на два камъка, които бяха открити при новото настилка на главния площад през 1790 г.“. А сега сензацията!
Тамплиерите са православен орден!
Според официалната история Тамплиерите или Бедните воини на Христос и Храмът на Соломон са духовен рицарски орден, основан в Светите земи през 1119 г. от малка група рицари, водени от Хю дьо Пейн след Първия кръстоносен поход.
Днес е общоприето, че Орденът на тамплиерите е създаден от Светия престол (тоест Рим) като духовно рицарски католически орден. А самите тамплиери са били истински католици. Но когато внимателно изучавате историята на този орден, стигате до разбирането, че голяма част от това, което знаем днес за тамплиерите, е пълна измислица.
Например, малко хора знаят, че първо тамплиерите не се придържаха към католическата, а изключително към православната вяра. Тоест те по същество са били православни монаси-воини. И второ, тамплиерите не са били крепост на Римокатолическата църква, напротив, те са били нейни противници, за което в крайна сметка са пострадали. Но всичко е наред!
Като начало кой е благословил създаването на ордена, Ватикана или Византия? От когото бедните рицари получиха духовна благословия, без която в онези дни беше невъзможно създаването и по-нататъшното съществуване на какъвто и да е орден. И тук идва забавлението!
Френските хроники и документи от първите кръстоносни походи ни дават ясен отговор, че православният патриарх на Константинопол Йоан IX Агапет приема бедните рицари и благославя ордена за святата кауза. И православният патриарх можеше да приема и благославя само монаси от православната вяра за святата кауза. Той дори не би говорил с католици.
Неизвестната история на рицарите тамплиери в Източна Европа!
Историята на Ордена на тамплиерите е описана достатъчно подробно от съвременните изследователи. На него са посветени десетки хиляди отделни книги, статии, уебсайтове и много филми. Но при цялото това разнообразие, по някаква причина основната история на тамплиерите е покрита в тях само в средиземноморските територии и Западна Европа - съвременна Франция, Испания и отчасти Англия. Сякаш там, в Западна Европа, са се случили основните събития на ордена.
Да, историята на падането на ордена наистина е тясно свързана с Франция, Западна Германия, Испания и Англия. Да, така е. Но произходът на ордена и неговата сила са свързани повече със страните от Източна Европа. И историците и изследователите не говорят много за това. Това е така, защото тамплиерите не са били католици и привърженици на Светия престол, а са се придържали към изповядваната във Византия гръцко-източна, православна, православна или апостолска вяра. Но не това е важното. Наречете го както искате. Днес е обичайно да го наричаме православна вяра и ще спрем дотук.
Но да се върнем към нашата тема. Най-изненадващото е, че преди да има време да бъде създаден, Орденът на тамплиерите се обърна за помощ не към католическите страни от Централна и Западна Европа, а започна да отваря свои бази в страните от Източна Европа, където влиянието на гръцката вяра беше ако не доминираща, то особено силна. Което показва тясната връзка на ордена с източната вяра на християните. Удивителен факт, който много историци умишлено избягват. В противен случай историята за католическите рицари тамплиери ще се разпадне като къща от карти.
И сега за основното. Историците твърдят, че всичките първи девет основатели на Ордена на тамплиерите са от днешна Франция. Но защо тамплиерите първо се втурнаха към Източна Европа, за да търсят средства за създаване на ордена и набиране на първите новобранци? Историците нямат ясен отговор на това.
На колко години е човечеството?
Абонатите често ме питат: На колко години е човечеството? И възможно ли е да се разкаже истинската история на човечеството от Адам до наши дни? Веднага ще кажа, че няма да ви разкажа точната история в рамките на едно видео, но ще се опитам да дам приблизителни насоки. Много заключения, разбира се, ще бъдат условни, но основната същност ще ви стане ясна.
Смята се, че хората са започнали да се отделят от вида примати преди около 6-7 милиона години. Но ако говорим за вида homo sapiens, тоест „разумния човек“, тогава неговата възраст, според официалната наука, варира от 150 до 350 хиляди години.
Учените постоянно назовават някакви ужасно огромни цифри за възрастта на Хомо сапиенс. Но по някаква причина всички открити останки на уж първите разумни хора са изолирани. Дузина скелети за цялата планета и за период от стотици хиляди години. И дори тогава, наричането на тези останки останките на Хомо сапиенс не винаги може да се нарече със 100% вероятност, тъй като те са по-скоро като вид древни маймуни. Но изследователите са готови да определят всяка маймуна като родствена на хората, стига да се окаже, че е древна.
Какво ни казва Светото писание за възрастта на човечеството? Библията ни дава ясен отговор – човечеството се е родило от Адам преди 7529 години (ако говорим за 2021 г.). Тоест човечеството (според Библията) е на приблизително 7500 години, плюс-минус.
Но според Библията почти цялото човечество е загинало от глобалния потоп, настъпил през 1656 г. от Адам или през 3853 г. пр.н.е. д. Тоест истинската история на човечеството започва не с Адам, а с децата на Ной на Земята, тоест от 3853 г. пр.н.е.
Според Септуагинта (колекция от преводи на Стария завет на старогръцки) Потопът е станал през 3247 г. пр.н.е., тоест 600 години по-късно. Според еврейската хронология възрастта на човечеството от Ной е още по-малко, поне 2000 години.
Но не това е важното. Според Тората или Библията (ако тръгнем от Ной) човечеството е на възраст от 4 до 6 хиляди години (плюс-минус). Официалната наука нарича човечеството на стотици, ако не и милиони години, а Библията - от 4 до 6 хиляди години. Кой е прав?
Защо френският става език на руската аристокрация от 18-ти и 19-ти век?
В началото на 19 век повече от 80% от младите руски благородници изобщо не са знаели руски, но са говорили и писали свободно френски.
По време на войната от 1812 г. руските селяни и много жители на града, които не знаеха френски, често бъркаха руските офицери с войници от наполеонската армия, тъй като те говореха само френски и не знаеха руски. В тази връзка известният поет и участник във войната от 1812 г. Денис Давидов пише: „Когато казвахме на местните жители, че сме руснаци, отговорът често беше изстрел или брадва... Бяхме погрешни за врага, поради нечистото произношение на руския език...”
Дори известният ни руски поет Александър Сергеевич Пушкин знаеше френски много по-добре от руски.
На процеса от 1826 г. много декабристи свидетелстват на френски, тъй като практически не говорят родния си език. Например известният декабрист Бестужев общува по време на процеса само чрез преводач или с речник, тъй като абсолютно не знае руски език.
Не напразно в началото на 19 век поетът Константин Николаевич Батюшков пише следните редове: „Налейте ми още една чаша шампанско, аз съм славянин по душа и галоман по душа!“ За справка: Галоман е фен на всичко френско.
Така че защо през 18-ти век френският внезапно „завладява“ Русия, превръщайки се всъщност в официален език на руската аристокрация. Защо децата на руския елит през 18 век са знаели френски толкова по-добре от руски? Нека разберем!
Някой веднага ще каже, че благодарение на господството на много чужденци в руския двор от 18 век, модата за всичко френско се разпространи в Русия и така те започнаха да учат френски. Да, това е една от причините, макар и далеч не най-важната. По-скоро следствие, отколкото причина. Основната причина за масовото разпространение на френския в Русия е нещо друго? Днес ще говорим за това. И е интересно!
Интересната динамика на интереса към френския език сред руското благородство през 18 век може да се проследи на примера на общия образователен процес в руските военни учебни заведения.
Няма коментари:
Публикуване на коментар