Звездни Цивилизации

неделя, 31 март 2024 г.

 МУЛТИПЛИКАЦИОННИТЕ ФИЛМИ КАТО ИНСТРУМЕНТ ЗА ФОРМИРАНЕТО НА МИРОГЛЕДА НА ДЕТЕТО



Кой отглежда децата ни?
Какъв образ на света, какво поведение и какво място определят на децата мултипликационните филми?
Психическите процеси и качества на личността се развиват най-бурно в ранна възраст. Според наблюдения на психолози до пет години детето поема 60-70% от информацията за заобикалящия го свят, в останалите периоди в живота – 30-40%. Формирането на детската личност се извършва в първите 5-7 години от живота на детето. От това какъв фундамент ще бъде заложен в тези години, зависи по-нататъшното психическо развитие на детето.
Друга особеност на детската възраст е липсата на осмислено-осъзнато, критично отношение към информацията, която попада в психиката на детето. Детето получава информацията чрез невербални средства за общуване: статични и динамични образи, емоции, интонации, жестове, мимики и др. До една година източник на информацията са родителите, особено майката; от 1 до 3 години – родителите остават помощници на детето: то започва да усвоява света, но гледа и мултипликационни филми. Родителите най-често оставят детето пред телевизора, вместо да измислят за него игри и развлечения. Причината е, че заради скудоумието си не знаят в каква посока да насочат развитието му или просто нямат сили и време да възпитават децата си поради динамиката на живота. Така мултипликационните филми поемат функцията на възпитанието, познанието и развитието на детето. Мултипликационният филм е модел на заобикалящия свят за него, затова то е склонно да подражава на онова, което вижда на екрана.
В съвременните мултипликационни филми има редица недостатъци, които могат да доведат до неправилно развитие на психиката му.
1. Прекалено много агресия и насилие има в мултфилмите, много сцени с бой и кръв, убийства, демонстрация на атрибутите на смъртта (черепи, гробища); главният герой по принцип е агресивен и нанася вреда на другите. Детето може да подражава на този герой и да проявява жестокост в живота си.
2. Пълна безнаказаност излъчват мултфилмите. Лошите постъпки на персонажите не се наказват, понякога дори се приветстват. При детето може да се сформира стереотипът за всепозволеност, което може да доведе до негативни последици в живота му.
3. Представите за добро и зло са размити. Няма точна граница между доброто и злото. Черното се представя като бяло, а бялото – като черно; дори положителният герой може да извърши лоши постъпки заради благи цели.
4. Жените в мултипликационните филми излъчват мъжки характеристики и външност и обратното. Това се отразява върху поведението, облеклото и ролята на персонажа. Често жените в мултфилмите имат недвусмислен сексуален интерес към мъжете; често тези филми формират неверен образ на майката и майчинството.
5. Мултипликационните филми водят до ранно полово съзряване на децата. Те твърде рано отварят пред детето сферата на развлеченията, за която морално и физически то не е готово. В бъдеще детето може да има сексуални проблеми, трудности в създаването на семейство и продължението на рода.
6. Излишък от хумор и глупости. Първо, мултфилмите излъчват зъл хумор, а злорадството се превръща в норма. Положителните герои злорадстват над злото и високомерно се иронизират помежду си; второ, надсмиване над пороците; в този случай те се превръщат в привлекателни. Но тъй като у детето не е развито критичното мислене, то не може чрез хумора да осмисли показаното и може да възприеме порока като норма; третото е излишъкът от хумор. Днес в съвременните мултипликационни филми се смеят и надсмиват над всичко, особено над традиционното. Така се създава култ към глупостта; липсата на сериозност и отговорност води след себе си такова отношение и към живота.
Някои недостатъци в изобразителната страна на мултипликационните филми
- Излишно подчертаване на вторичните полови признаци, подчертава се външният женски облик: релефът на гърдите, талията, бедрата, което събужда интерес;
- Повишена динамичност – гледането на динамични сцени с ярки светлини на екрана може да провокира предразположение към епилепсия при децата;
- Натурализъм, когато нарочно се подчертават процесите на физиологията – рани, секрети и др.
- В критични ситуации жените стенат, все едно че правят секс; речта често не отговаря на възрастта на детето. Героите говорят със сложни изрази или речта и емоциите им са примитивни до отъпяване.
За нормалното развитие на детето според водещи световни психолози мултипликационните филми трябва да съдържат следната информация:
1. Добро и грижливо отношение към природата – животните, растенията и другите хора;
2. Послушание и уважение към възрастните;
3. Начин на живот без алкохол, цигари и други зависимости;
4. Правилна реч;
5. Интерес към книгите, знанията, саморазвитието и усъвършенстването на човешките си качества;
6. Срам и съвест;
7. Точно разграничаване между доброто и злото, между доброто и лошото поведение;
8. Етническо богатство;
9. Героизъм, който не трябва да се основава на силата, а на умението на героя да направи правилния избор, да приложи знанията си, да даде възможност на злото да се покае и измени.

Няма коментари:

Публикуване на коментар