Забранени истини за тайните от детството на Исус: апокрифният портрет на момчето-Бог
Историята, която повечето хора познават за Исус, започва с раждането му във Витлеем, преминава през кръщението в Йордан и достига кулминацията си в чудесата, проповедите и разпятието. Но между яслата и първото публично появяване има празнина — години, които каноничните евангелия почти не засягат. Именно в тази празнина се крие една от най-спорните и забранявани истории в християнската традиция: апокрифното Евангелие за детството на Тома, което рисува образ на Исус като дете — не просто мило и кротко, а могъщо, непредсказуемо и понякога плашещо.
Този текст, възникнал вероятно през II век в Сирия, е приписван на апостол Тома и е известен в различни версии — гръцки, латински, сирийски, етиопски, арабски и грузински. В него малкият Исус не е просто божествено дете, а същество с необуздана сила, което създава и унищожава с лекота. Той оформя глинени птици и ги съживява с пляскане. Наказва деца, които го дразнят, с внезапна смърт. Възкресява мъртви, но също така проклина онези, които го оскърбяват. Това не е образът, който се преподава в неделното училище. Това е Исус, който още не е овладял силата си, който се учи да бъде Бог.
Ранната църква реагира остро на този текст. Епископи като Ириней, Епифаний и Златоуст го осъждат като еретичен. Геласианският декрет от VI век го включва в списъка на „фалшивите и апокрифни“ книги. Причината е ясна: този портрет на Исус противоречи на доктрината за безгрешността, на идеята за съвършеното въплъщение, на представата за кроткия Спасител. В него Исус е дете, което се учи, греши, реагира импулсивно — и това поставя под въпрос основни богословски принципи.
Въпреки опитите за потискане, текстът оцелява. Преписи се появяват в славянската книжнина още през XI век, а най-старият български препис е от XIV век, писан по времето на цар Иван Александър. Апокрифът прониква в средновековното изкуство, в легендите, в народните вярвания. Неговото ехо се усеща дори в Корана, където се описва как Исус съживява птица от глина — сцена, която не присъства в каноничните евангелия, но е централна в апокрифния разказ.
Този текст поставя трудни въпроси. Ако Исус е бил способен на гняв, на отмъщение, на импулсивни действия като дете — какво означава това за разбирането ни за неговата божественост? Може ли Бог да се учи? Може ли съвършенството да се развива? И ако тези истории са били толкова опасни, че са били забранени, защо все пак са оцелели? Какво е било тяхното значение за онези, които са ги преписвали, разпространявали, пазили?
Евангелието за детството на Тома не е просто любопитен текст. То е прозорец към ранните дебати за природата на Исус, за границата между човешкото и божественото, за това какво означава да бъдеш въплътен Бог. То показва, че в първите векове на християнството е имало множество гледни точки, множество разкази, множество истини — някои от които са били заглушени, но никога напълно изтрити.
Този апокрифен портрет на Исус като дете не е удобен. Той не се вписва в утвърдените догми. Но именно затова е ценен. Защото ни кара да мислим, да питаме, да търсим. Защото ни показва, че историята на Исус не е еднопластова, а многопластова. Че зад канона има сенки, и в тези сенки има светлина.
Ако сме готови да погледнем отвъд официалното, отвъд удобното, отвъд приетото — ще открием Исус, който не е само Спасител, а и дете, което се учи да бъде Бог. И това знание, макар и забранено, може да ни доближи до истината. Не до догмата, а до живото преживяване на божественото.
Няма коментари:
Публикуване на коментар